Hamnbassäng

I Dieppe, Frankrike, fick vi förståelse för varför det heter just hamnbassäng. Här skiljer det sig ca 8 m mellan lågvatten och högvatten. Hamnen är som en balja mitt i byn, byggt på bryggor som

I Dieppe, Frankrike, fick vi förståelse för varför det heter just hamnbassäng. Här skiljer det sig ca 8 m mellan lågvatten och högvatten. Hamnen är som en balja mitt i byn, byggt på bryggor som kan glida upp och ner längs stora metallpålar.

Historiens vingslag känns i kvarteren med tätt stående gamla stenhus och det faktum att man behöver gå till tre olika affärer om man vill köpa grönsaker, fisk och bröd.

Dieppe, Frankrike

Längs Normandies kust känns också andra världskrigets närvaro. Vi seglar nära de vita klipporna som är väldigt typiskt för naturen här. Här och var dyker det upp en slänt och en strand mellan klipporna. Med kikaren kan jag se ett kyrktorn och ofta en borg i varje sådan by.

Under oss finns hundratals skeppsvrak utmärkta på sjökortet.

Normandie

Vi slapp dimma i Engelska Kanalen och kunde se både Dover och Calais på samma gång.

Idag fortsatte vi söderut. Vi blickar ut över ett stillsamt hav och lite för ovanlighetens skull är hela besättningen i fas och synkade med både sömn och mat. Humöret är sammantaget på topp och alla har hittat någon lämplig syssla för det kommande dygnets medvindssegling.

i skrivande stund

7 kommentarer på “Hamnbassäng

  1. Hej! Häftigt att få se och höra om era olika etapper!

    Två sjötekniska frågor:
    A. går strömmen alltid åt samma håll genom engelska kanalen?
    B. Kan ni nyttja tidvattnet till att få extra fart på väg ut ur vikar?

    1. Precis huvudet på spiken! Dina frågor upptar stor del av vår egen tankeverksamhet.
      Det är mycket mer komplicerat än vad vi nånsin kunde föreställa oss.
      Strömmarna vänder hit och dit med tidvattnet men de är inte enkelriktade. Det finns tabeller och bilder och i en och samma vik kan de svepa runt som i en halvcirkel. Härom morgonen var vi med om att det blev helt vindstilla och vi höll på att runda en udde där det tydligen var väldigt strömt så vår fart genom vattnet var 0 knop men farten över grund fortsatte i 5 knop!! Det var mkt underligt för vi hade ingen styrfart gentemot vattnet men flöt fram snabbt om man tittade på land. Den gången hade vi tur! Det hade ju kunnat bli så att vi backar….
      Vi försöker tima utfärden ur hamn så man får en bra start. Men ska man segla längre än 6 h får man räkna med långsamma passager också.
      Strömmiga hälsningar från oss!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *